DURF TE METEN OP VERANDERING: METEN IS WETEN
- By John Miller
- •
- 18 Oct, 2016
- •
Zorgfinancials zijn van het ‘meten is weten’. Vooral op opbrengsten, kosten en KPI’s van het management dashboard. Maar wordt er ook gemeten op verandering in zorgondernemerschap en organisatieontwikkeling?

Meervoudig en integraal kijken. Om te weten of je nog op koers en in-control bent en aan welke knoppen (verder) gedraaid moet worden om de gewenste verandering en ontwikkeling te bereiken, kan meervoudig en integraal gekeken en gemeten worden vanuit alle organisatorische perspectieven: harde perspectieven zoals strategie, structuur en systemen, maar ook zachte zoals personeel, management en cultuur. En hierin ook de hard en soft controls meenemen. Enerzijds gaat het om sturing en anderzijds om ruimte, die op het eerste oog een tegenstelling lijken. Maar niets is minder waar. Sturing en ruimte zijn beide nodig om succesvol te zijn en kunnen heel goed samen:
- Hebben we een koersvaste heldere strategie én is er ruimte voor innovatieve en experimenten?
- Biedt de structuur orde én is er tegelijkertijd ruimte voor projecten?
- Hanteren we strakke regels en procedures met een PDCA-cyclus én ervaren medewerkers de vrijheid om als nodig hiervan af te mogen wijken?
- Is er organisatiebrede saamhorigheid én is daarbij ruimte voor elke medewerker om uniek te zijn?
- Kan het management met lef en autoriteit optreden waar het nodig is én participatief en empathisch leiderschap tonen naar de medewerkers?
- Hebben we sterke normen en stille waarden waar we elkaar op aanspreken én is ieder vrij in de organisatiecultuur?
Meten is weten
Ja, ‘meten is weten’ is een open deur, maar is het ook op verandering van toepassing en valt het meten en monitoren
van deze organisatieontwikkeling binnen de scope van de zorgfinancials? Wij denken van wel: de zorgfinancial heeft een belangrijke rol door bij bestuurders en management hiervoor aandacht te vragen en niet te belanden in zogeheten Columbus management: ‘niet weten waar je heen gaat, als je er bent niet weten waar het is en als je terugkomt niet weten waar je geweest bent’.
Welke bestuurder wil niet graag weten hoeveel sturing we geven als management en welke ruimte we bieden?
En evenzo belangrijk: hoe wordt dit door de medewerkers ervaren: hebben ze het gevoel dat ze voldoende ruimte krijgen en wat vinden ze van de sturing en begeleiding die ze daarbij krijgen? Stop met balanceren en maak weloverwogen meervoudige keuzes.
lees verder HEADLINE oktober 2016 https://link.springer.com/article/10.1007/s40739-016-0044-8

Meerwaarde
Met scenarioplanning zijn organisaties in staat om hun strategieën, producten en diensten te ontwikkelen en daar waar nodig in de toekomst aan te passen op een almaar veranderende markt en wereld. Het geeft inzicht in belangen van partijen, in mogelijke consequenties en mogelijke oplossingsrichtingen. Het gaat dus voor alle duidelijkheid niet om het voorspellen van de toekomst, maar om een verkenning van wat mogelijkerwijs in de toekomst gaat plaatsvinden en wat te doen staat als de situatie zich voordoet of er een keuze wordt gemaakt.
Bestuurlijke vraagstukken
Bestuurders
kunnen zich bij elk scenario afvragen
wat de mogelijkheden, kansen, bedreigingen en risico’s zijn. Waar moet rekening
mee gehouden worden? Alleen op die manier zijn de betrokken organisaties en
partijen beter voorbereid op een transitie- of transformatievraagstuk met de
mogelijke consequenties en effecten van te maken keuzes. Vervolgens kunnen
afwegingen worden gemaakt welk scenario het meest acceptabel is voor alle
betrokken partijen in het gezamenlijk belang dat daaronder ligt. Denk bijvoorbeeld
aan de transformatie naar ambulante ondersteuning dichtbij of in het gezin, zodat
verblijf in een instelling zoveel mogelijk kan worden voorkomen. Uiteindelijk
komt men minder voor verrassingen te staan. Dat is de meerwaarde van
scenarioplanning bij complexe en onzekere strategische vraagstukken

Waarom doen teams èn teamleden wat ze doen?
Stelt u zichzelf ook wel eens de ‘waarom’ vraag? Waarom loopt de teamontwikkeling (nog) niet zo snel en doeltreffend? Waarom lopen dingen niet zoals we hebben afgesproken? Waarom doen sommige team-leden niet gewoon wat je van ze vraagt? Waarom begrijpen we elkaar weleens zo slecht? Waarom zijn sommige teamleden niet vooruit te branden? En waarom komen we niet sneller vooruit met betere samenwerking in het team?
Zo ja, dan is het tijd voor versnelling in teamontwikkeling.
#teamontwikkeling # RealDrives Care & Cure # RDCC # Zorgondernemerschap # Zelfsturing





de respondenten. Zorgprofessionals moeten meer verantwoordelijkheid krijgen en minder (aan)sturing door het weghalen of verkleinen van de managementlaag met grotere span-of-control en coachend leiderschap. Gaat dat zo werken? Een vraag die menig bestuurder en zorgfinancial bezighoudt. De paradox is dat maximale ruimte voor teams en zorgprofessionals niet door minder sturing, maar juist door maximale sturing vanuit de organisatie bereikt kan worden. Een wenkend perspectief voor elke ondernemende zorginstelling. Maar hoe dit te bereiken?
https://link.springer.com/article/10.1007/s40739-016-0004-3

Discussiëren over ondernemerschap in de zorg schept de illusie dat alles ook bij het oude kan blijven en dat de rol van de controller niet hoeft te evolueren, maar volgens Dick de Groot is zorgondernemerschap het point of no return gepasseerd: “De maatschappij dwingt ons ertoe. Een instelling die niet ondernemender te werk gaat blijft pappen en nathouden, terwijl de instellingen er om heen zich wél ontwikkelen. Dan verdwijnen de lucratieve behandelingen naar elders en blijven de geldverslindende bij jou over. Zorgondernemerschap negeren betekent dat je met de niet-lucratieve zorg blijft zitten – en vooral met de zorgen.”
https://link.springer.com/article/10.1007/s40739-015-0031-5

